lördag 5 juli 2014

Bilder med filter

Bilder med filter

Att bara ta en bild kan alla göra. Utmaningen är att välja rätt ljus, komposition och att ta bilden på ett intressant motiv. 
När det sen finns så många appar och möjligheter kanske snarare frågan blir vilket filter man ska använda. 
Här är några olika exempel där jag använt mig av olika filter och ljus för att förstärka en känsla.




På den här bilden har jag valt att inte sätta ett helt filter utan tycker att färgerna i sig lyser ändå. Om du ser fjärilens rosa färg och blommans rosa nästan lila aktiga färg, kan den nästan förstöras med ett för starkt filter. Jag har därför bara ljusat upp bilden lite. 


 I den här bilden har jag velat jobba med kontraster. Efter som delfinen redan hade en klarblå färg valde jag att förstärka den. Vassen hade innan en mild gul grön ton som i ett så här starkt filter nästan ser oranget ut. Här har jag valt att överdriva färgerna för att få ett nästan surrealistiskt resultat. Jag har också använt mig av komplement färgerna blått och oranget som gör att bilden syns direkt. Tycker att en snygg detalj blir att himlen går från vit till ljus blått. 


I den här bilden har jag valt att jobba med kontrasten med den svart vassen mot den vita stranden. Filtret som heter vintage gör att badringen får ett visst mönster på sig. Det förstärker också skuggan under badringen och vassen. Jag gillar den mint grönblåa färgen mot den mer gul vita sanden. 

I den här bilden har jag fått med mycket av den så vita himlen. Jag gillar att fokuset ligger på vassen men att man ser en person i mellan grunden av bilden som snart ska hoppa i vattnet. Fokuset ligger på det gröna vasset. Finast med bilden tycker jag det blev där man kan se hur vasset ser ut mot himlen och hur det blåa havet tonas ut mot himlen. 


I den här sista bilden på linnea som vänder sig mot solen har jag bara ljusat upp bilden lite för att få känslan att solen skiner. Bilden är egentligen för ljus och linneas siluett har suddats ut mot allt det vita ljuset. Jag tycker inte det gör någonting i den här bilden eftersom man får en så god känsla av ljus, sol och sommar. 

Bilderna är fixade med Instagram-appen och med Snapseed.
Alla bilder är tagna med en iphone 5s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar